„Nemecko nad všetkým, nad všetkým na svete“. Takto začína nemecká hymna. Faktom je, že Nemecko v minulom storočí usilovalo byť nad všetkým, no vo dvoch svetových vojnách mu to nevyšlo. Keď 8 mája 1945 podpisovali kapituláciu bola krajina totálne zničená, vodca mŕtvy a namiesto hrdých, na všetko odhodlaných bojovníkov, sa v ruinách potĺkali starci, decká a vojnoví invalidi. Faktom je aj to, že v historicky krátkom čase Nemecko vstalo z popola, vystúpilo na čelo európskych ekonomík a nielen to, vybudovalo najsilnejšou armádou v Európe, čo mu dodalo nepísaný, ale rešpektovaný status lídra EÚ.
Nemecko vystupovalo v posledných rokoch ako sa na lídra patrí. Bez Nemecka sa nič neriešilo, ani kríza eurozóny, ani kríza Grécka, ani konflikt na Ukrajine. No v tomto roku sa udiali aj menej presvedčivé veci, ktoré hrdé Nemecko ohrozujú. Nestačili sme sa čudovať, kde sa berie v občanoch Nemecka toľko súcitu a solidarity s migrantmi o ktorých by si ich dedovia a pradedovia ani čižmy neutreli. Ibaže v Nemecku nežijú len Nemci, ale paradoxne je tu mnoho príslušníkov menšín, najviac z Balkánu, Turkov a Kurdov. Vo veľkých mestách vznikli z okrajových štvrtí ich getá. Najmä sem smerujú noví migranti, lebo tu sa budú cítiť bezpečne, pod ochranou „svojich“ a pôvodní obyvatelia sa radšej odsťahujú. Z presvedčenia, že Nemecko môže v tomto roku prijať 800 tisíc migrantov, tí ktorí to majú prakticky zvládnuť nie sú nadšení, naopak, sťažujú si na správanie migrantov, upozorňujú na následky, ktoré evidentne prídu a poškodia Nemecko do základov.
Veľkou pýchou Nemecka je automobilový priemysel. Len Japonsko je schopné konkurovať Nemecku a produkty z týchto dvoch krajín nájdeme po celom svete. Konkurencia tlačila na kvalitu aj ceny, práve nemecké a japonské automobily vychádzali z mnohých štatistík ako najspoľahlivejšie. Tri nemecké značky sú považované za prémiové. Nemecký koncern VW a japonská TOYOTA súperia v počte najviac vyrobených automobilov ročne, dotiahli to na 10-11 miliónov kusov. No čo sa nestalo?
V USA bola zistená desivá pravda o exhalátoch kysličníkov dusíka dieselových motorov TDI používaných vo viacerých modeloch značiek koncernu VW, ktoré pri reálnom meraní až 40 krát prekročili limitné hodnoty určené normou USA. Vývojári vo VW schválenie a prechádzanie emisnými kontrolami miliónov automobilov dosiahli utajeným software, ktorý v režime testovania exhalátov upraví spaľovanie motora, ľudovo povedané motor priškrtí. VW hrozia vysoké pokuty, viaceré štáty zastavili predaj ich automobilov. Mega podvod sa dotýka 11 miliónov automobilov vyrobených v rokoch 2009-2013. Životné prostredie dostávalo, dostáva aj bude dostávať na frak, lebo tie autá sú „nemecká kvalita“ a vydržia ešte v prevádzke dlho. Tony kyslých dažďov kropia zemeguľu.
Paradoxne aj v hodnotení poruchovosti automobilov sa objavila netradičná prvá lastovička. Zber dát zo servisov v Nemecku tentoraz neurobil nemecký auto klub, ani nemecký motoristický časopis, ale zahraničná agentúra a výsledok šokoval. Nemecké modely získali ponižujúce hodnotenie v druhej polovici až na chvoste rebríčka. Že by tá povestná solídnosť a precíznosť Nemcov ustúpila biznisu? Je to tak, veď modely VW vyrábame aj na Slovensku, aj v Číne, modely SEAT pochádzajú zo Španielska, modely Škoda vyrábajú v Čechách, motory AUDI vyrábajú v Maďarsku. Udržať kvalitu výroby v toľkých závodoch bude stále väčší problém, viete prečo? Migranti to zariadia.
Poslednu vetu som pochopil mozno inac, ...
Len poznamka: Nemecka hymna uz nezacina ...
Celá debata | RSS tejto debaty